• Fri frakt vid köp över 500 kr
  • Din order skickas inom 1-3 arbetsdagar
  • Enkel retur - 30 dagars öppet köp

Köpvillkor


Priser

Samtliga priser är i svenska kronor och inkluderar gällande moms 25%, på böcker 6%. Minsta ordervärde är 200 kr. Vi reserverar oss för slutförsäljning. Vi förbehåller oss rätten att ersätta med likvärdig vara. Trycktekniska färgskillnader kan förekomma. Färg på bilderna kan variera mellan olika bildskärmar.

Force majeure

Händelser såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför Börjes kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure. Detta innebär att Börjes befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

Betalning

Hos oss kan du välja mellan följande betalsätt. Använd det betalsätt som passar dig bäst. Du väljer hur du vill betala dina varor i kassan.

  • Betalkort
  • Swish
  • Faktura
  • Delbetalning
  • Presentkort
Betalkort

Vi accepterar Mastercard, Eurocard och VISA. Din kortbetalning skyddas av SVEA och alla betalningar är krypterade för din säkerhet.

Swish

Är du ansluten till Swish kan du i kassan betala din order direkt via din Swish-app.

Presentkort

Vi använder oss utav digitala presentkort, numret anges i kassan. Presentkort är giltiga i 2 år. Kontakta kundtjänst om du har ett fysiskt presentkort som du vill använda dig av. 

Faktura

Genom vårt samarbete med SVEA kan vi erbjuda privatpersoner inom Sverige att handla mot faktura. Fakturan skickas till din mejladress från SVEA. Betalningsvillkor är 30 dagar. Fakturainbetalning sker till SVEA, uppgifterna hittar du på fakturan. Observera att endast en betalningspåminnelse skickas ut. Vid försenad eller utebliven betalning utgår en påminnelseavgift om f.n 60 kr samt dröjsmålsränta på 24% per år.

Vid beställning via faktura görs sedvanlig kreditkontroll varvid kreditupplysning kan komma att inhämtas.

Grundkraven för att handla mot faktura:

  • Du måste ha fyllt 18 år.
  • Du har en stadigvarande inkomst på 120 000 kr per år.
  • Du har inga betalningsanmärkningar.

Delbetalning av din faktura
För att starta delbetalning av SVEA Faktura, betalar du det belopp som står uppe till vänster på din faktura ca: 3,4 % av totalbeloppet senast på fakturans förfallodag. Ny ansökan görs vid varje beställning.

Företagsfaktura
Kontakta kundtjänst för information.

Leverans & frakt


Leverans med PostNord

För leverans till utlämningsställe är fraktkostnaden är 49 kr per order. Fraktfritt över 500 kr. Fri frakt gäller inte produkter med extra frakttillägg, se nedan. Din order skickas inom 1–3 arbetsdagar, förutsatt att varorna finns i lager. Undantag kan förekomma vid extra stor orderingång i samband med kampanjer etc.

Du får besked i din Postnord app när paketet finns för avhämtning, där kan du även följa paketets resa. VIKTIGT! Fyll i giltigt mobilnummer. Om du inte har angivit ett korrekt mobilnummer skickas ett meddelande via e-post.

Du behöver legitimera dig när du hämtar ut paketet så observera att du vid beställning måste ange samma namn som står på legitimationen, annars kan du ej hämta ut ditt paket. Om ditt paket skulle vara skadat eller något inte stämmer i leveransen måste du omgående kontakta vår kundtjänst.

Paketet ligger på ditt utlämningsställe i 7 dagar. Du kan gå in i Postnords app och kostnadsfritt förlänga liggetiden med 14 dagar. För outlöst paket debiterar vi kunden 200 kr.

Du kan som kund även välja hemleverans till en kostnad av 149 kr. PostNord levererar helgfria vardagar och du har möjlighet att välja tid/dag för din hemleverans. PostNord kontaktar dig för överenskommelse av dag/tid för leverans. Avisering skickas via SMS.

Fri frakt gäller ej vid hemleverans oavsett orderbelopp.

Vi värnar om vår miljö. Det kan därför hända att dina varor levereras i återanvänt emballage. Hoppas du som kund har överseende med det

Delleverans

Om någon produkt är slut i lager blir du som kund upplyst om preliminärt leveransdatum i samband med orderläggning. Vi skickar generellt din order då alla produkter finns i lager. Om någon vara skulle bli kraftigt leveransföresenad kan vi välja att delleverera din order. Det gör vi i det fall den/de felande varornas värde överstiger 300 kr. Restnoterade varor skickas till dig kostnadsfritt så fort de inkommit i lager. Observera om det är flera varor så inväntas samtliga före leverans. Kontakta oss om du vill avbeställa restnoterad vara.

Frakttillägg

Ett frakttillägg tillkommer på varor som speditören räknar som skrymmande. Dessa levereras som Hempaket. PostNord kontaktar dig för överenskommelse av dag/tid för leverans. För mer info, kontakta PostNords kundtjänst: 0771-33 33 10, www.postnord.se.

Transportskador

Skulle paketet vara skadat vid uthämtning ska detta anmälas direkt på utlämningsstället. För mer information, se mer på www.postnord.se eller kontakta PostNords kundtjänst, tel 0771-33 33 10. Finns det ingen utvändig åverkan ska saknad vara reklameras inom sju dygn.

Leverans till butik

Hämtar du din order i en av våra butiker är frakten gratis. Du väljer detta alternativ i kassan under leveranssätt. Om du lägger din beställning senast måndag, skickas paketet från vårt centrallager på tisdagar och levereras till den butik du valt. Observera att leveranser kan försenas vid röda dagar. Du får ett meddelande när det finns att hämta. Medtag legitimation.

Brodyr

Vid beställning av brodyr skickas underlaget till order@borjes.se. Beställning av brodyr förlänger leveranstiden med upp till 14 dagar. 

Retur & reklamation


Bytesrätt/Öppet köp

Du har 30 dagars öppet köp/bytesrätt när du handlar i våra butiker eller på borjes.se. Kvitto måste kunna visas upp. Tiden för öppet köp/bytesrätt gäller från den tidpunkt du har tagit emot varan. 

Returfrakten kostar 90 kr. Via denna länk registrerar du enkelt din retur.

Öppet köp/bytesrätt gäller ej beställningsvaror, specialbeställningar, foder, fodertillskott presentkort eller brodyr.

Återbetalning vid öppet köp/bytesrätt sker med det betalsätt som du använde vid köpet. Vi förbehåller oss rätten att göra avdrag på produktens pris om den inte är ren eller i nyskick.

För outlöst paket debiterar vi 200 kr.

Vår kundtjänst hjälper dig om du har frågor kring byten och returer.

Skillnaden mellan retur och reklamation

Vid en retur eller byte är har du helt enkelt ångrat dig. Varan är kanske för stor, för liten eller motsvarar ej förväntningarna. Vid en reklamation skickar du tillbaka en defekt eller felexpedierad vara.


Retur/byte via post

Om du vill göra ett byte eller returnera en vara via post så skickar du oanvänd produkt till oss i originalförpackningen med ytteremballage. Ifylld returnota ska alltid bifogas. Du hittar den på baksidan av följesedeln. Vid retur/byte står du som kund för frakten åter till oss. Vi förbehåller oss rätten att göra eventuellt avdrag för värdeminskning om varan ej är i originalskick.


Retur/byte i butik

Om du vill göra ett byte eller returnera en produkt i någon av våra butiker så är det kostnadsfritt. Om du har handlat produkten online så måste du ta med dig din orderbekräftelse när du vill returnera eller byta i butik. Om du har handlat varan i butik så är det uppvisande av kvitto som gäller.

Reklamation

Kontakta alltid kundtjänst innan du skickar tillbaka en defekt eller felaktig vara. När du reklamerar en vara ska den vara tvättad och rengjord. Vi hanterar inga smutsiga reklamationer. Uppge alltid kundnummer vid reklamation. Observera att det inte är tillåtet att tejpa /klistra etiketter direkt på originalförpackningen. Om vi godkänner reklamationen så förbehåller vi oss rätten att i första hand reparera varan och om detta inte är möjligt skickar vi en ny vara. Reklamationstiden kan variera.

Kontakta oss om en artikel skulle vara behäftad med fel. Vi byter ut varan eller ger dig pengar tillbaka. Fel på vara anses inte vara på grund av olycksfall, vanvård eller onormal användning. 

Om kundtjänst har godkänt reklamationen så skickar vi dig ett returadresskort med betald frakt.

Garanti på skor och stövlar som innehar dragkedja gäller 6 månader.

Vid eventuell tvist vid reklamation rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi följer alltid nämndens rekommendation. 

Frågor?

Har du frågor så är du alltid välkommen att ringa eller kontakta vår kundtjänst som har öppet vardagar kl 9–16.

Telefon: 0477-482 50

Maila kundtjänst

Adress: Börjes Tingsryd AB, Strömgatan 16, 362 31 Tingsryd